top of page
  • תמונת הסופר/תadi blay

איך השיח הפנימי מונע מאיתנו להגיע למטרות שלנו


בשבועות האחרונים דיברתי על כך שבשגרת היומיום שלנו מתקיים מונולוג פנימי. הוא מתרגם ומספר לנו את החוויה שלנו. הוא מכווין את ההתנהגות שלנו ומשפיע על הדרך בה אנחנו מתקשרים עם אחרים. בנוסף הוא משחק תפקיד משמעותי בדרך בה אנו מרגישים לגבי עצמנו, אחרים או העולם באופן כללי.


לא פעם המחשבות שלנו אינן ריאליות. הן למעשה לא רציונליות ולא מדויקות וכשאנחנו מאמינים להן עולות בעיות.


כדי להגיע למטרות האישיות או אפילו המקצועיות שלנו כדאי לשים לב ולאתגר את אותן מחשבות להן אנו קוראים- עיוותי חשיבה.


הנה כמה סוגים של עיוותי חשיבה אליהם כדאי לשים לב:


1. קפיצה למסקנות

לעיתים אנחנו קופצים למסקנות ללא כל הוכחה ממשית או אל מול הוכחה המראה בדיוק את ההפך.

2. צפית העתיד

למרות שברור שאיננו יודעים מה יקרה בעתיד, אנחנו לפעמים חושבים "אני אכשל מחר במבחן" "אם אתחיל את הדיאטה בטח אכשל ואעלה במשקל". מחשבות אלה יכולות להפוך לנבואות המגשימות עצמן. אם אתם מוצאים עצמכם מניחים מה הולך לקרות הזכירו לעצמכם את האפשרויות הנוספות שיכולות לקרות.

3. החלת מקרה אחד על הכלל

רבים מאיתנו לוקחים אירוע בודד משליכים אותו על האירועים העתידיים. למשל אם לא עברנו ריאיון עבודה שרצינו נאמר "אני גרוע ממש ולא יודע להתראיין ולא אמצא עבודה בחיים". שימו לב מתי אירוע משפיע על סיטואציה ספציפית ולא על כל חייכם.

4. הגדלת אירועים או תכונות שליליות

לעיתים אנחנו חושבים כי הדברים הם גרועים מכפי שהם באמת ואנחנו ממזערים אירועים חיוביים. נסו להזכיר לעצמכם כי ישנן מגוון לא קטן של תוצאות אפשריות לכל אירוע.

5. ייחוס אירועים חיצוניים לעצמי

לא פעם אנו רואים עצמנו אחראים לאירועים שונים (בד"כ שליליים) גם כאשר אין שום בסיס לקישור.

6. פיצול החוויה לשתי קטגוריות הפוכות

לעיתים נמצא עצמנו מפצלים את האירועים וההתרחשויות בחיינו ל-2. למשל "היה שבוע ממש ממש רע" וזאת על בסיס יום אחד בו חשתם משהו שלילי. חשוב לזכור כי החיים הם לא שחור ולבן וישנו לא מעט אמצע- "היה שבוע בו היו ימים יותר טובים ופחות טובים".

7. קריאת מחשבות

אנחנו לא באמת יכולים להיות בטוחים מה האחר חושב ועם זאת אנחנו נוטים לא פעם להניח שאנחנו יודעים מה בן/ת הזוג, הבוס, חבר או בן משפחה חושב. עניין זה יכול להוביל ללא מעט מריבות וקשיים רק כי הנחנו. נסו לראות אם מה שאתם חושבים באמת נאמר או שנתתם אתם את התשובה מראש.

זכרו כי המטרה אינה בהכרח החלפת מחשבות שליליות במחשבות חיוביות מדי. במקום זאת, נסו להחליף אותן במחשבות מציאותיות. אתם יכולים להתפייס עם העבר, להסתכל על ההווה אחרת ולחשוב על העתיד בצורה שתתמוך בסיכויים שלכם להגיע למטרות שלכם.

)עדי בליי, פסיכולוגית(


20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page