top of page
  • תמונת הסופר/תadi blay

אולי טיפול?

עודכן: 14 בספט׳ 2020


בניגוד לתפיסה הפופולרית, לא צריך להיות "משוגע", נואש, או על סף התמוטטות כדי ללכת לטיפול. ועם זאת, אין צורך לפנות לטיפול על כל מאבק קטן שהחיים זורקים לעברך, במיוחד אם יש לך מערכת תמיכה חזקה של חברים ומשפחה. אז יודעים מתי כדאי לפנות לטיפול?

מרביתנו יכולים ליהנות מטיפול בשלב כזה או אחר בחיים. לפעמים הסימנים מאוד ברורים, אך בפעמים אחרות יהיה קשה להגיד בדיו מה אך משהו עשוי להרגיש מעט כבוי. אז ישנו ניסיון לקיים את החיים העמוסים עד שהם הופכים בלתי ניתנים לניהול.


איגדתי עבורך 6 סימנים לכך שייתכן שזה הזמן לפנות לטיפול:


1. תחושת עצב, כעס או תחושה כללית ש"אני לא עצמי"

עצב, כעס או ייאוש בלתי נשלטים עשויים להיות סימנים לעניינים רגשיים שבהחלט יכולים להשתפר עם טיפול. ירידה או עלייה בתיאבון או בשינה, התרחקות ממשפחה וחברים או סתם תחושת "OFF" כללית המשפיעה על איכות חייכם מהווים סימנים חשובים.


2. כל מה שניסית לעשות לבדך פשוט לא עובד יותר

אנשים החשים חרדה במשך שבועות ארוכים בד"כ עושים משהו כדי לנסות לעזור להרגיע את החרדה. אנשים הסובלים מתסמיני הדיכאון ניסו בד"כ להפוך את תחושת העייפות, העצב או חוסר התקווה.אך לפעמים כישורי ההתמודדות שלנו מכשילים אותנו. הם פשוט מפסיקים לעבוד או הופכים פחות אפקטיביים מבעבר.

אם ניסית כבר לא מעט טכניקות ודברים שונים - פנייה לחבר קרוב, הלכת להתאמן יותר, קראת בלוגים ופוסטים של תמיכה באינטרנט או על טכניקות שונות של עזרה עצמית - ושום דבר לא שינה, זהו עוד סימן.


3. שימוש יתר או שימוש לרעה במשהו (או במישהו) כדי לנסות ולהקל על הסימפטומים.

כאשר החיים הופכים קשים, אנו לעיתים פונים לחומר/ים המשנים את מצב הרוח שלנו– שימוש באלכוהול, סיגריות, או סם כלשהו. לא רק חומרים יכולים להקל על ההתמודדות גם אכילה רגשית, צפייה מוגזמת בטלוויזיה, שיטוט של שעות באינטרנט ועוד. אין שום דבר רע בניסיון להסיח את דעתנו מהבעיות שלנו כאשר זה נעשה במתינות אך אם שמת לב שישנה פנייה לחומר או התנהגות בשביל להרגיש טוב יותר, ייתכן ויכולות ההתמודדות שלך זקוקות לכוונון עדין. אם ישנה הרגשה שאי אפשר לשלוט בהתנהגויות אלה למרות השלכות שליליות בחייך זהו סימן נוסף.


4. איבדת מישהו או משהו חשוב לך

צער יכול להיות תהליך ארוך וקשה. אמנם לא כולם זקוקים לייעוץ בתקופות אלה, אין בושה להזדקק למעט עזרה בכדי לעבור אובדן של אדם אהוב, גירושין, פרידה משמעותית או אובדן מקום עבודה, במיוחד אם חווית מספר חוויות אובדן בפרק זמן קצר.


5. עברת אירוע טראומי

אם יש לך היסטוריה של התעללות, הזנחה או טראומה אחרת שלא טיפלת בה במלואה, או אם את.ה מוצא.ת את עצמך קורבן של פשע או תאונה, מחלה כרונית או אירוע טראומטי אחר, ככל שתעשה פנייה לאיש מקצוע מהר יותר, ככל תתאפשר לך למידה של דרכים בריאות להתמודד מהר יותר.


6. ישנו קושי משמעותי לעשות את הדברים שאת.ה אוהב.ת לעשות

אם פתאום ישנו קושי לעשות את הפעילויות המביאות להנאה בדרך כלל, שאל.י עצמך מדוע? אנשים רבים מגלים שרגשות וחוויות כואבים מונעים מהם לצאת, ליהנות ולפגוש אנשים חדשים. זהו דגל אדום שמשהו אינו תקין בחייכם.


אם החלטת ששווה לנסות טיפול, זה לא אומר שישנו צורך להיות בטיפול כל החיים. למעשה, מחקר שנערך בשנת 2001 בכתב העת לפסיכולוגיית הייעוץ מצא כי מרבית האנשים מרגישים טוב יותר תוך שבעה עד 10 ביקורים.

זה נכון שמחלות נפש קשות עשויות לדרוש התערבות אינטנסיבית יותר, אך מרבית האנשים פונים לטיפול בנושא מסוים, קונפליקט בין אישי, החלטה חשובה ועוד מגוון ענייניי חיים שפשוט מכבידים עליהם.

ההזדמנות לדבר ללא צנזורה עם איש מקצוע שאינו מוטה ללא חשש משיפוט או השלכות יכולות להיות משנה חיים.

יתכן שיש לך תובנה נהדרת לגבי הדפוסים והבעיות שלך, יתכן ואפילו יש לך הרבה מיומנויות לנהל אותן בעצמך. ובכל זאת, ישנם זמנים בהם תזדקק.י לעזרה - וככל שתקדימ.י להשיג אותה, כך תוכל.י לחזור ליהנות מהחיים מהר יותר.


"Our wounds are often the openings into the best and most beautiful parts of us" David Richo

עדי בליי, פסיכולוגית


27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page